Oppia ikä kaikki
”En minä sinne kyllä joka päivä mene. En ainakaan sadepäivinä.”
Näin vastasi pikku-Anssi 40 vuotta sitten elokuussa ensimmäisen koulupäivän jälkeen, kun kysyttiin millaista koulussa oli ollut.
Hyvin vähän sitä näköjään tuolloin tulevaisuudestani tiesin. Taitaa olla yhden käden sormissa laskettavissa koulun aloituksen jälkeiset vuodet, jolloin en olisi ollut suorittamassa jotain kurssia, tutkintoa, täydennyskoulutusta tai muuta vastaavaa, joko työni tai harrastusteni puitteissa. Eivät ole edes nuo sadepäivät estäneet opiskelua.
1900-luvun viimeiset vuosikymmenet opiskelu oli pääosassa, ja työt täyttivät opiskelulta ja opiskelijaelämältä yli jääneen ajan.
Vuosituhannen vaihtuessa opiskelun ja työn osat vaihtuivat ja viimeiset parikymmentä vuotta olen kaikki opiskeluni suorittanut työn ohessa.
Yrittäjänä työn ja opiskelun yhdistäminen on ollut helpompaa kuin monella palkkatyötä tekevällä opiskelijakollegallani. Työssäni on lisäksi se etu, että ympäri Suomea ja Eurooppaa reissatessa on melko paljon joutoaikaa, jonka on voinut hyödyntää opiskeluun. Myös bussia ajaessa on ollut aikaa miettiä koulutehtävien vastaukset jo valmiiksi ja sitten kun on päässyt kotiin, ei ole tarvinnut kuin kirjoittaa ajatukset paperille. Jos siis olet kyydissäni istuessasi miettinyt, että mitähän Anssi mahtaa tuossa ajellessa ajatella, todennäköisesti aivot ovat raksuttaneet toimintaympäristön analyysia tai jotain muuta tehtävää, jonka palautuspäivä on ollut lähellä.
Kun on monessa mukana, on opiskelujakin kertynyt monelta eri aihealueelta. Hienoa kaikessa opiskelussa on ollut huomata, että samoja oppeja voi soveltaa monella elämän osa-alueella. Palokunnan kursseilla opittuja asioita, varsinkin johtamista koskevia, voi soveltaa omaa yritystä johtaessaan. Ja päinvastoin yritysjohtamisen opeilla on käyttöä myös harrastusten parissa. Kasvatustieteitä opiskellessa havaitsin, että nämä opit olisivat hyödyllisiä ihan kaikille ihmisten kanssa työtä tekeville, varsinkin johtotehtävissä oleville.
Hienoa kaikessa opiskelussa on ollut huomata, että samoja oppeja voi soveltaa monella elämän osa-alueella.
Vaikka opiskellessa olen oppinut paljon opettajien ja oppimateriaalien avulla, vähintään yhtä paljon olen oppinut opiskelijakollegoiden ansiosta. Etenkin aikuisena opiskellessa muiden opiskelijoiden kokemusten kuuleminen sekä asioiden pohtiminen ja keskusteleminen porukalla herättää ajattelemaan omia tekemisiään uusista näkökulmista. Usein keskustelut ovat jatkuneet vielä koulupäivien jälkeen, joskus jopa aamuyöhön asti. Opiskelujen myötä muodostuneiden kaveriporukoiden kanssa pidämme edelleen yhteyttä ja kokoonnumme joidenkin kanssa jopa vuosittain. Toisiltamme oppiminen jatkuu, vaikka tutkintopaperit ovat olleet taskussa jo pitkään.
Kun on koko pitkän opiskelu-uran ajan saanut nauttia hyvin erilaisten ja pääasiassa erinomaisten opettajien ammattitaidosta, ja saanut vielä perinnöksi puolet opettajan geenejä, ei liene ihme, että opettajan työ on alkanut kiinnostaa. Toistakymmentä vuotta olen käynyt silloin tällöin eri oppilaitoksissa opettamassa ja pitämässä luentoja. Näistä saatu positiivinen palaute on innostanut jatkamaan, ja loppujen lopuksi opiskelemaan virallisen ammatillisen opettajan pätevyyden. Nämäkin opinnot alkavat olla ”pulkassa” ja todistuksen pitäisi tulla alkuvuodesta.
Positiivinen palaute on innostanut jatkamaan, ja loppujen lopuksi opiskelemaan virallisen ammatillisen opettajan pätevyyden.
Maailma muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja ajan tasalla pysyminen on tärkeää kaikille, ei vain meille yrittäjille. Elinikäinen oppiminen, tai jatkuva oppiminen, kuten nykyinen termi on, tulee olemaan jatkossa yhä useamman arkipäivää. Suosittelen opiskelua kaikille, oli se sitten minkälaista opiskelua tahansa. Vaikka todennäköisesti itse olen jatkossa enemmän opettajan pöydän toisella puolella, en missään tapauksessa lopeta opiskelua. ”Ei oppi ojaan kaada!” on sanonta, jonka toteutumista ainakin näin autolla paljon liikkuvana toivon.