Konsertissa Musikvereinin Kultaisessa salissa
Olin hiljattain Wienin Philharmonikkojen sunnuntaiaamupäivän matineakonsertissa, ja se on mainittava tapaus sen takia, ettei niihin konsertteihin noin vain lippuja saa: suurin osa paikoista on sarjalippuja, jotka on varattu säännöllisille Musikvereinin kantajäsenille, ja ne menevät perintönä perheissä, uusia tuskin on jaossa. Jos paikkoja on vapaana, ne ovat kalliita ja menevät kuin kuumille kiville.
Tyttäreni ystävättärellä Nikillä on miehensä perintönä saama sarjalippu, ja ellei mies itse jostain syystä pääse konserttiin, niin Niki soittaa minulle ja minähän olen valmis milloin tahansa käyttämään tilaisuutta hyväkseni.
Tällä kertaa orkesteria johti minulle aivan tuntematon Lorenzo Viotti. En ole mikään suuri musiikin asiantuntija, joten ajattelin, että tämä orkesterinjohtajan nimi on vain jäänyt minulta huomaamatta. Mutta ei: hän esiintyi tosiaan ensimmäisen kerran Wienissä orkesterin edessä. Ohjelmassa oli Rimski-Korsakowin, Rachmaninowin ja Dvorakin musiikkia, ei mitään hiljaista meditaatiomusiikkia, vaan todella orkesterin täyttä rekisteriä vaativaa. Ja orkesterin johtaja, nuori mies, otti orkesterista irti kaiken, siltä minusta tuntui. Samalla hän sai suoritetuksi aamuvoimisteluohjelmansa, kuten väliajalla Nikille huomautin: hän ei tyytynyt käyttämään vain käsiään, kuten useimmat orkesterinjohtajat, vaan työllisti koko kroppansa varsin tehokkaasti.
Yhä vielä sydämeni hypähtää, kun suomalainen taiteilija saa arvostusta täällä Wienissä.
Wieniläinen varsin nirsona tunnettu konserttiyleisö otti tulokkaan suopeasti vastaan ja osoitti sen raivokkailla aplodeilla. Herra Viotti oli väsynyt eikä myöntynyt yhteenkään ylimääräiseen kappaleeseen, mutta joutui tulemaan kerran toisensa jälkeen kiittämään suosionosoituksista. Lopulta hän vilkutti sen merkiksi, että riittää, lopettakaa jo, ja yleisö alkoi vähitellen valua eteiseen ja orkesterin soittajat omiin tiloihinsa. Mutta innokkaimmat kuulijat jatkoivat aplodeja, niin että johtajan piti vielä kerran tulla tervehtimään heitä. Moista en ole koskaan konsertissa kokenut!
Luin sitten seuraavan päivän lehdestä varsin kiittävän konserttiarvostelun, jossa Lorenzo Viottia veikattiin uudeksi, nousevaksi tähdeksi ja asetettiin hänet Klaus Mäkelän rinnalle, Mäkelä on nimittäin kevään ja alkukesän aikana esiintynyt useammankin kerran Wienissä ja saanut hänkin hyvän vastaanoton. Tosin on vähän ihmetelty sitä, miten monta orkesteria eri puolilla maailmaa yksi mies, olkoonkin että tämä on nuori ja energinen, pystyy johtaman.
Ja minua huvitti: yhä vielä sydämeni hypähtää, kun suomalainen taiteilija saa arvostusta täällä Wienissä, musiikin mekassa. Yhä vielä!
Wien 7.7.2024