Ruovedellä asiakkaita tapaavat muun muassa sairaanhoitajat Laura Kaitala ja Minna Nenonen, perushoitaja Sirpa Luomaharju ja poliklinikkapalveluiden esihenkilö Paula Laurila.
Karoliina Laikio
Terveyskeskus on nyt lähipalvelupiste – Miten muutos on näkynyt palveluissa?
Ruoveden terveyskeskus muuttui viime keväänä toukokuun alussa Pirkanmaan hyvinvointialueen luokituksen mukaan lähipalvelupisteeksi. Mitä tuo muutos on tuonut mukanaan?
Vastaamassa ovat Keiturin Soten avopalveluiden päällikkö Terhi Palander ja poliklinikkapalveluiden esihenkilö Paula Laurila.
Kaiken kaikkiaan palvelut ovat Palanderin mukaan toimineet hyvin ja palaute on ollut pääosin positiivista.
Lääkärin vastaanottoja on joka arkipäivä, samoin hoitajan kiireettömiä vastaanottoja. Ajan saa soittamalla.
– Ajanvaraus puhelimitse on tosi tärkeä, korostaa Palander yhtä oleellista muutosta palveluissa.
Joku saattaa vielä vanhasta muistista poiketa vaikkapa kauppareissulla paikan päällä toiveena ajanvaraus tai pikavastaanotto tyyliin "jos voisit vähän katsoa".
– Meillä ei ole enää "kävelyvastaanottoa", kaikki palvelut toimivat puhelimitse tehtävällä ajanvarauksella, sanoo Palander.
Osa palveluista on varattavissa myös netin kautta sähköisesti. Tällaisia ovat muun muassa ajat diabetesvastaanotto ja äitiys- ja lastenneuvolapalvelut.
Paula Laurila ja Terhi Palander pitävät Ruoveden sote-palveluiden tilannetta tällä hetkellä hyvänä.
Sirkku Somero
Palander sanoo, että kiirevastaanottojen keskittäminen Virroille itse asiassa vapautti lääkärien aikaa kiireettömiin vastaanottoihin. Odotusajat vastaanotolle pääsyyn ovat lyhentyneet aikaisempaan verrattuna.
– Meillä pääsee vastaanotolle suhteellisen nopeasti, odotusajat eivät ole kuukausia, kuten monissa suurissa kaupungeissa.
Hoidon piiriin pääsyä seuraa THL kuukausittain.
Etävastaanotot ovat kasvattaneet suosiotaan. Niitä on Ruovedellä saatavilla neljänä päivänä viikossa.
– Yleislääkäreiden etävastaanotot ovat aika suosittuja asiakkaan ikään katsomatta.
Moni on ollut tyytyväinen, kun ei tarvitse lähteä ajamaan paikan päälle tai keskeyttää työpäivää pitkäksi aikaa. Ikäihmisen kohdalla etävastaanotto säästää omaisen aikaa.
– Tämä on myös yhteiskunnallinen kysymys: omaisen ei tarvitse ottaa vapaapäivää. Ja vihreää ajattelua, kun ei tarvitse ajella taksilla. Säästyy myös asiakkaan rahat siinä kohtaa, sanoo Paula Laurila.
Etänä voidaan hoitaa monipuolisesti erilaisia vaivoja ihosairauksista kipuasioihin.
– Esimerkiksi luomea pystyy hyvin näyttämään, kuvaa pystyy zoomaamaan. Kameran kautta näkee, minkä värinen luomi on, onko siinä karvaa tai epätasaista reunaa, kuvailee Palander.
Tekninen edellytys on tietokone tai tabletti, jossa on kamera tai kännykkä. Pitää myös pystyä tunnustautumaan esimerkiksi pankki- tai mobiilitunnuksilla.
Etäpalveluita käyttävät jo sujuvasti myös monet ikäihmiset.
– Monet viime vuosina eläkkeelle jääneet ovat tottuneet työelämässä käyttämään kaikenlaisia härveleitä ja aparaatteja, ei etäyhteyden ottaminen heille ole vaikeaa.
Myös perinteisiä soittoaikoja tarvitaan, esimerkiksi laboratoriovastauksille se riittää hyvin.
Positiivista palautetta Keiturin Sotelle on tullut Ruovedeltä siitä, että Virroilla röntgen on avoinna joka arkipäivä.
Mielenterveys- ja päihdepalveluihinkin pääsee meillä kohtuullisessa ajassa. Muualla, varsinkin suurissa kaupungeissa, jonot ovat pitkiä.
– Päihteiden suhteen mikään paikka ei ole lintukoto, samat ongelmat täällä tulevat esiin kuin muuallakin.
Positiivista palautetta Keiturin Sotelle on tullut Ruovedeltä siitä, että Virroilla röntgen on avoinna joka arkipäivä ja sinne saa hyvin kiireettömiä kuvausaikoja.
Etukäteen pelkona oli myös henkilöstön vaihtuvuus. Ruovedellä jatkavat samat lääkärit eikä huoli ole toteutunut.
Kesäsulku koski viime kesänä kaikkea toimintaa, heinäkuussa palveluita sai vain Virroilta. Tämä poiki muutaman väärinkäsityksen, kun asiakkaat ajattelivat, että vastaanottotoiminta olisi loppunut kokonaan.
Lähiasiointipisteen palvelut on tarkoitettu kaikille.
– Ikäihmiset ovat lähellä mun sydäntä. Palvelujen saavutettavuus on inhimillisesti tärkeää, sanoo Paula Laurila.
Keiturin Soten palveluita täydentää se, että FimLabin laboratoriopalvelut ovat avoinna Ruovedellä tiistaisin ja torstaisin, ajanvarauksella aamupäivällä ja vuoronumerolla kello 12–14.
Pirkanmaan hyvinvointialue on päättänyt jatkossa järjestää sote-palvelut oman tuotannon ja ulkoistamisen yhdistelmänä vuoden 2026 alusta. Miten se lopulta tapahtuu, ei ole vielä selvillä. Palveluiden tuottamisen kilpailutus on käynnissä. Keiturin Sote ei ole siinä mukana.
Sirkku Somero
Fakta
Lähiasiointipiste
Keiturin Soten toimintaa.
Kiireettömät sote-palvelut palvelut Ruovedellä.
Suun terveydenhuolto (ma–pe).
Lääkärin kiireetön vastaanotto (5 päivänä viikossa).
Hoitajan kiireetön vastaanotto (5 päivänä viikossa).
Astmahoitaja, terveydenhoitajat äitiys- ja lastenneuvolassa, diabeteshoitaja, mielenterveys- ja päihdepalvelut.
Fysioterapeutti ja kuntohoitaja.
Kiirevastaanotto Virroilla.