Pikkusormi pikakassalle
Kolumni
Kun itsepalvelukassat tulivat, olin jyrkästi niitä vastaan. Halusin, että minua palvelee kassalla ihminen, ja ajattelin, että mitä tiuhempaan käyttäisin itseäni kassöörskana, sitä vähemmän olisi kohta myyjillä töitä.
Marketissa muinoin työskennellyt tuttavani päivitteli asennoitumistani todeten, etteivät kaupasta työt lopu.
Toivottavasti eivät.
Kuten yhden jos toisenkin asian kanssa, aloin vähin äänin tämänkin suhteen pyörtää pyhiä päätöksiäni. Se alkoi vaivihkaa.
Juhannuksen kassajonot eivät houkutelleet; odottaa nyt usean syvän, täyteen lastatun ostoskärryn perässä yhden kylmäsavulohipaketin kanssa. Tai koska vaan pari jäätelöpuikkoa näpeissä.
Siitä se sitten vähitellen lipesi, kun pikakassalle pikkusormen annoin.
Nykyään maksan ruokaostokseni lähestulkoon aina itsepalvelukassalla, mutten suinkaan sen vuoksi, että pääsisin sujahtamaan marketista mahdollisimman nopeasti ulos. Kun kaupassa on hiljaista ja myyjä kassalla nököttämässä ilman koodinlukijalle syötettävää, pyytelen nolona anteeksi sitä, että menen omatoimikassalle. Ja perustelen sen, vaikkei se lievennäkään nolouttani.
Silloin, kun minulla on reilummin kassintäytettä, haluan pakata ostokset kaikessa rauhassa ja tasapainottaa kantamukset kutakuinkin yhtä painaviksi. On mukavampi kiikuttaa sapuskat kävellen kotiin, kun kaikki vasikan tarpeet eivät ole samassa kassissa ja salaattipussit toisessa.
Käytän siis itsepalvelukassaa saadakseni hitailla kaikessa rauhassa.
Ärsyttää, että joudun maksamaan palvelumaksun itseni palvelemisesta.
Ruovedellä on mukava asioida marketissa, kun on kahdenlaisia kärryjä, niihin ei tarvita panttia, eikä maksamisen jälkeen tarvitse vilauttaa kuittia lukijassa, jotta pääsee kassa-alueelta pois. Saa verkkaisesti asetella myssynsä päähän, rukkasensa kätösiin ja suunnata suoraan ulko-ovelle. Itsepalvelu on hiipinyt jokaisen arkeen.
Ties kuinka kauan olen netissä varannut lennot ja majoituksen, ostanut juna-, bussi- tai konserttilipun. Tosin ärsyttää, että joudun maksamaan palvelumaksun itseni palvelemisesta.
Ajatelkaas nyt! Koska se on palvelumaksu, minullehan se kuuluisi maksaa.
Ennen älylaiteaikaan siirtymistä ruksutin omalla tulostimellani liput paperille. Kuka siinä siis palveli ja ketä?
No juu, ymmärrän. Täytyyhän sitä järjestelmää jotenkin ylläpitää ja päivittää, mistä koituu kuluja, mutta voisikohan sen palvelumaksun nimetä joksikin muuksi?
Harvoissa kahviloissa on nykyään pöytiintarjoilua ja saa nautintohetken päätteeksi jättää astiat pöytään. Ja silloin harvoin, kun niin saa tehdä, tuntuu se oudolta. Tosin ei ulkomailla, missä palvelukulttuuri on erilainen ja juomarahat saattavat olla osa ansioita. Rantautuukohan baareihin vielä joskus trendi, jossa blokkaaja pistetään pihalle ja kukin vie oman tuoppinsa kärryyn – ja jos vielä kykenee, pyyhkii pöydän lähtiessään?
Tuota ei kannattane sanoa ääneen. Joku voi ottaa vinkistä vaarin.
Kirjoittaja on Ruovedellä asuva pöytälaatikkoon kirjoittaja