Tuomas Lahtinen
Lukutaito johtaa uusiin maailmoihin
Kolumni
Ihmislajimme on sikäli erityislaatuinen, että luovuutemme ja mielikuvituksemme avulla jokainen voi rakentaa oman maailmansa. Mielikuvitus kehittyy muutaman vuoden iässä, mutta silloin kun lapsi oppii lukemaan, ovi myös muiden luomiin maailmoihin avautuu.
Voikin sanoa, että lukutaito on nopein teleportti uusiin maailmoihin. Nopeammin kuin kirjaan tarttumalla ei voi päästä sohvan nurkasta toiselle puolelle maailmaa, tai jopa tuntemamme Telluksen ulkopuolelle, vaikkapa Ankkalinnaan.
Ensi viikolla vietetään Lukukeskuksen järjestämää valtakunnallista lukuviikkoa, jonka tavoitteena on kannustaa kaikenikäisiä lukijoita kirjojen pariin. Aloinkin kiinnittää huomiota siihen, kuinka kallisarvoinen taito lukutaito onkaan. Sen myötä harakanvarpaita muistuttava merkkijono paperilla muuttuukin sisällöltään merkitykselliseksi. Saatamme pitää sitä toisinaan melko itsestäänselvyytenä, mutta ilman sitä päivittäinen elämämme mutkistuisi nopeasti, sillä kulutammehan tekstiä päivittäin eri muodoissa kaunokirjallisuuden mestariteoksista arkisiin tekstiviesteihin ja lounaskahvilan hinnastoihin.
Muistutuksen taidon merkityksestä saa lomareissulla tai vieraan kielen tunnilla, kun lukemastaan ei ymmärrä hölkäsen pöläystä.
Lukemillamme teksteillä on tekstilajista riippuen valtava vaikutus; ne viihdyttävät, opettavat, koskettavat, herättävät kysymyksiä, opastavat oikeaan paikkaan sekä ostoslistan tapauksessa muistuttavat, mitä sitä pitikään tuoda kaupasta.
Olen aina pitänyt lukemisesta ja kirjoittamisesta. Lapsena iltasatu oli päivän tärkeimpiä hetkiä, mutta opin lukemaan itse vasta ekaluokalla. Kouluaikana äidinkieli oli minua keskivertoa enemmän kiinnostavien aineiden joukossa ja oli myös se aine, jossa menestyin yo-kokeissa parhaiten.
Kiinnostuksesta huolimatta kouluajoiltani tuttu tiettyjen kirjojen pakkolukeminen ei kuitenkaan ollut ehkä se tehokkain keino nuoren lukuinnon nostattamiseksi. Koululaisia on hyvä tutustuttaa erilaisiin kirjagenreihin, mutta täytyy myöntää, että osa ylä-asteella luetuista kirjoista ei osunut omaan makuun lainkaan ja lukeminen tuntui pakkopullalta.
Parhaimmillaan lukukokemus on täysin päinvastainen; kirja imaisee mukaansa ja suorastaan pakottaa kääntämään sivua. Hyvää kirjaa ei malttaisi millään laskea käsistään.
Näin jälkikäteen voinee myös myöntää, että lukioaikana luetut Seitsemän veljestä ja Tuntematon sotilas jäivät puoli tiehen. Tosin olen lukenut molemmat klassikko-opukset myöhemmin lukion jälkeen ja pidin kovasti. Ymmärrettävästi osana perussivistävää koulutusta kuuluu tiettyjen klassikoiden tunteminen, mutta kenties äidinkielen tuntien tärkein pointti ei kuitenkaan ole siinä mitä lukee vaan että jokainen löytäisi itselleen mieluista luettavaa.
Pitkän ajan haaveenani on myös saada kirjoitetuksi ja julkaistuksi oma fiktiivinen romaani. Kenties, kun sen sanoo tässä ääneen, on pakko jossakin kohtaa myös tarttua itseä niskasta kiinni ja oikeasti ryhtyä kirjoituspuuhiin. Onneksi aikataulusta ei tosin ollut mitään puhetta, palataan tähän vaikkapa parinkymmenen vuoden päästä.