Auki vai kiinni?
Kolumni
– Valitettavasti en voi hoitaa juuri tätä asiaa, mutta yhdistän kollegalleni, sanoi ystävällinen rouva odotettuani jo kaksikymmentä minuuttia ”ruuhkassa”.
– Jos siellä ei ole jonoa, sanoin.
– No ei siellä näytä juuri olevan.
Odotan taas kaksikymmentä minuuttia, lopulta suljen puhelimen. Hävityllä rahalla olisi varmasti saanut paketin hyvää jauhelihaa.
Tätä on tänä päivänä suomalainen palvelu. En tiedä juurikaan firmoja, joissa ei vastattaisi puhelimeen: "Asiakasneuvojamme ovat valitettavasti juuri nyt varattuja. Soitamme teille mahdollisimman pian."
Viime vuosien kiukuttava keksintö on takaisinsoitto. Soitat terveyskeskukseen, josta kerrotaan, että he soittavat sinulle takaisin virka-aikana. No, se virka-aika saattaa olla huomenna tai ylihuomenna. Olet kuitenkin koko ajan tarkkana; puhelinlinjan pitää olla vapaa, jos terkkari vaikka soittaa. Tekemistä olisi. Soittaa pitäisi moneen paikkaan, mutta ei vain voi. Muuten menee aika hukkaan, ja seuraavan saattaa saada jo kolmen – neljän viikon päästä.
Jossakin saattaa olla rakennus, jonka ikkunan päällä lukee sana pankki.
Olisiko niin, että yhteisöjen ja yritysten omistajilleen tuottamien voittojen on oltava maksimoidut, niin, että puhelimeen vastaajia ei voida palkata riittävästi. Yritäpä soittaa pankkiin tai vakuutusyhtiöön! Tai käydä pankissa ”häthätää”.
Se pankki, jossa on tähkän kuvia, on auki torstaisin muutaman tunnin. Miten toimii vanhus, jolla ei ole tietomasiinaa eikä älypuhelinta. Hän menee tiskille, ja maksaa jokaisesta laskustaan monta euroa. Postipankki on lähes kivikautista historiaa; se oli liian kätevä käyttää.
Taisi olla 70-lukua tai vähän aikaisemmin, kun pankit harjoittivat kuorolaulantaa: "Maksakaa palkat meidän tiliemme kautta. Siitä on asiakkaalle vaikka mitä etuja. Samoin teille itsellenne. Pois ruskeat tilipussit, työntekijä saa siistin palkkanauhan, josta voi tarkistaa kaiken ja rahat ovat hänen tilillään. Itse ei tarvitse tehdä mitään."
Miten paljon pankit saisivatkaan taputuksia, suosiota ja tuloja, jos ne alkaisivat taas palvella asiakkaita. 1200-luvulla pankkitoiminnan keskus oli Firenze. Italian kautta kieleemme tullut banca tai banco oli rahanvaihtajien penkki. Se oli aina avoinna:
Kun ajelee kylän raitilla, tiettyjä pankkeja ei näy enää lainkaan; bisnestä tehdään toisella tavalla. Jossakin saattaa olla rakennus, jonka ikkunan päällä lukee sana pankki. Eri asia on, onko sen ovi auki.