Päätoimittajalta: Kunnan uusi ilme
Ruoveden kuntaan on rakennettu uutta brändiä jo kolme vuotta. Brändi on yksikertaisimmillaan mielikuva, joka ihmisillä on tässä tapauksessa Ruoveden kunnasta ja sen palveluista.
Uuden brändin avulla kunnan visuaalista ilmettä ja viestintää halutaan yhtenäistää ja raikastaa. Kriteerinä uudelle brändille on ollut mahdollisimman innovatiivinen ja laadukas ilme.
Brändin valmistuminen on viivästynyt. Viimeksi siksi, että mainostoimiston ja kunnan näkemykset sisällöstä eivät kohdanneet. Valmiiksi on nyt kuitenkin saatu brändin visuaalinen ilme logoineen, väreineen ja kuvituksineen. Kunnanvaltuusto hyväksyi ilmeen maanantaina – tosin äänestyksen jälkeen.
Ruoveden brändin ydin kiteytyy neljään sanaan: luonto, kulttuurihistoria, yhteisöllisyys ja elinvoima. Ruoveden uusi tunnus on iso tyylitelty R-kirjain, joka on myös osa logoa. Se kuvastaa Ruoveden runsaita vesistöjä, kulttuuri- ja maisemareittejä ja runopolkua. R kertoo myös siitä, että Ruovesi on liikkeessä, virtaa eteenpäin. R-merkin muotoja löytyy myös muista tekstilogon kirjaimista.
Brändillä on myös omat kirjasintyypit ja väripaletti. Vihreät värit tulevat metsästä ja koivusta, sinisen sävyt järvestä ja taivaasta, punertavat sävyt tiilestä ja ruskosta sekä keltainen auringosta ja vihreä paperista.
Ruoveden brändikuvat puolestaan heijastavat kunnan ainutlaatuista sielua: luonnonläheisyyttä, rauhaa ja aitoja elämyksiä.
Kunnassa visuaaliseen ilmeeseen ollaan tyytyväisiä, mutta ydinviesti puuttuu edelleen. Mikä olisi se lause, joka houkuttelisi ja mistä Ruoveden tunnistaisi heti? Siinäpä pähkinää purtavaksi.