Heikki Itänen.
Heikki Itänen.
Kolumni
Maailmalta kuuluu taas kummia. EU on tarttunut kovin ottein ilman saastumiseen ja aikoo kieltää polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035. Suunnitelmassa on erittäin paljon hyviä ja välttämättömiä asioita, mutta mitenkähän se käytännössä oikein mahdetaan toteuttaa?
Tekniikka todennäköisesti kehittyy yhä kiihtyvällä vauhdilla, niin kuin muillakin aloilla ja yhtäkkiä voidaan tehdä mullistavia keksintöjä, mutta totuushan on tällä hetkellä vielä se, että sähköautot ovat lähinnä kaupunkilaisten leikkikaluja.
Auton valmistajat ilmoittavat, että ajomatka on jopa 300 kilometriä. Hyvä! No jos tarve olisikin 350 km, niin mitä sitten tehdään?
Kaikki akkujen kapasiteetit ovat lisäksi niiden valmistajien testaamia, pelkästään uusien akkujen toimintakykyjä. Vanha akku voi tuoda pettymyksen, kun kulkupeli hiipuu jo 200 kilometrin kohdalla.
EU:n neuvokkaat päättäjät ovat ottaneet huomioon tämän epäkohdan ja nyt on suunnitelmissa, että rakennetaan teiden varsille latauspisteitä 60 kilometrin välein! Loistoidea! Sehän tekee autoilun helpoksi, jos vain töpseli on tarvittaessa vapaana?
Mitäs jos siellä latauspisteellä onkin johdon päässä jo joku muu? Kuinkahan kauan auton akkujen lataaminen kestää? Tunnin? Vai kaksi?
Tai jos latauspisteellä on oikein jonoa, niin kohta täytyy palata ajassa taaksepäin ja herättää henkiin entisajan kestikievariverkostokin, jossa ihmiset voivat matkallaan tarvittaessa tasaisin välein yöpyä ja saavat jotain syötävääkin.
Asian mahdottomuuden vuoksi tutkin mielenkiinnosta sitä hieman tarkemmin ja ratkaisuksi nousi sellainen versio, että se latauspiste onkin vain metallinauha tai lanka tiessä, jonka yli ajaessaan auto saa tarpeeksi virtaa seuraavalle pisteelle. Asia muuttuu aina vaan mielenkiintoisemmaksi.
Laboratoriossa sellainen ihme varmaankin onnistuu, mutta entä sitten, kun tie on jäässä tai siinä on kymmenen senttiä loskaa ja auton pohja on vähintään samanlaisessa kunnossa? Tai kun katselee nykyteiden kuntoa, niin kuluminen ja halkeamat saattavat katkaista yllättäen minkä tahansa nauhan.
Olenkin samaa mieltä kuin moni muukin, että sitten kun akut ovat tarpeeksi pieniä ja niitä voi kotona ladata mukaansa tarpeellisen määrän ja aina tarvittaessa matkalla itse vaihtaa, niin silloin voi lähteä minne vaan. Silloin vasta ajetaan sähköautoilla.
Vanhojen bensalta haisevien autojen ajalta muistan, kun oli suositun tanssipaikan parkkipaikalla jyrkkä rinne. Se vähensi parkkitilaa ja oli muutenkin hankalan oloinen.
Järjestäjät päättivät lopulta tehdä palveluksen ja kaivoivat rinteen pois. He tasasivat maan ja saivat monta parkkipaikkaa lisää. Kävijämäärä kuitenkin oudosti väheni. Järjestäjät kysyivät kylän nuorilta, että mikseivät he käy enää tanssimassa?
Vastaus oli yksinkertainen: ”Ei saa enää mäkistarttia”.
20 vuotta sitten oli vielä itsestään selvää, että Suomi sijoittuu aina kärkipäähän kansainvälisessä PISA-tutkimuksessa, jossa vertaillaan tietyn ikäisten opiskelijoiden osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa.
20 vuotta sitten oli vielä itsestään selvää, että Suomi sijoittuu aina kärkipäähän kansainvälisessä PISA-tutkimuksessa, jossa vertaillaan tietyn ikäisten opiskelijoiden osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa.
On lokakuu ja jokainen arvaa mistä tuo nimi johtuu. Kurakelien kautta kohti talvea. Kaikkien muidenkin kuukausien nimet ovat hyvin ymmärrettäviä, koska ne ovat ihan omaa kielellistä tuotantoa. Ainoastaan tammikuu saattaa vaatia hieman tulkintaa.
On lokakuu ja jokainen arvaa mistä tuo nimi johtuu. Kurakelien kautta kohti talvea. Kaikkien muidenkin kuukausien nimet ovat hyvin ymmärrettäviä, koska ne ovat ihan omaa kielellistä tuotantoa. Ainoastaan tammikuu saattaa vaatia hieman tulkintaa.
Sanotaan, että jos ihmisellä ei ole omaisuutta, eivätkä rahat riitä kunnolla edes joka päiväiseen elämään, niin hän nukkuu yönsä huonosti.
Sanotaan, että jos ihmisellä ei ole omaisuutta, eivätkä rahat riitä kunnolla edes joka päiväiseen elämään, niin hän nukkuu yönsä huonosti.
On olemassa kolme hyvin tärkeää asiaa, jotka pienen lapsen pitää mahdollisimman nopeasti oppia päästäkseen normaalin kehityskaaren mukaisesti kasvavien lajitoveriensa joukkoon. Pitää oppia kävelemään ja puhumaan, eikä se ole tärkeää kumman oppii ensin, sillä vanhemmat löytävät siitä kuitenkin hyvää keskustelun aihetta tuttujen ja sukulaisten kanssa vielä seuraavat kymmenen vuotta.
On olemassa kolme hyvin tärkeää asiaa, jotka pienen lapsen pitää mahdollisimman nopeasti oppia päästäkseen normaalin kehityskaaren mukaisesti kasvavien lajitoveriensa joukkoon. Pitää oppia kävelemään ja puhumaan, eikä se ole tärkeää kumman oppii ensin, sillä vanhemmat löytävät siitä kuitenkin hyvää keskustelun aihetta tuttujen ja sukulaisten kanssa vielä seuraavat kymmenen vuotta.
Helppoa kuin heinänteko. Sen lauseen ovat todennäköisesti kaikki meistä joskus kuulleet. En oikein tiedä, mistä sanonta tulee ja miksi sitä helppona pidettiin, sillä raskasta se mielestäni aina oli. Mutta kieltämättä sen verran mukavaa kyllä, kun isolla porukalla yhdessä tehtiin ja kaikki ikäpolvet saivat olla mukana, niin raskaskin työtaakka saattoi lopulta tuntua jälkeenpäin helpolta.
Helppoa kuin heinänteko. Sen lauseen ovat todennäköisesti kaikki meistä joskus kuulleet. En oikein tiedä, mistä sanonta tulee ja miksi sitä helppona pidettiin, sillä raskasta se mielestäni aina oli. Mutta kieltämättä sen verran mukavaa kyllä, kun isolla porukalla yhdessä tehtiin ja kaikki ikäpolvet saivat olla mukana, niin raskaskin työtaakka saattoi lopulta tuntua jälkeenpäin helpolta.
On tunnettua ja yleisesti hyväksyttyäkin, että valon ja lämmön lisääntyessä ihminen saattaa menettää osan hillitystä käyttäytymiskontrollistaan ja voi jopa tunteiden myllerryksessä hetkellisesti oikein villiintyä. Syynä on tietysti Suomen kesä.
On tunnettua ja yleisesti hyväksyttyäkin, että valon ja lämmön lisääntyessä ihminen saattaa menettää osan hillitystä käyttäytymiskontrollistaan ja voi jopa tunteiden myllerryksessä hetkellisesti oikein villiintyä. Syynä on tietysti Suomen kesä.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste