Kalatiet aloittavat Kokemäenjoen reitin muutoksen
Yleisöltä
Kokemäenjoen reitti syntyi ja kehittyi tuhansien vuosien aikana. Eliöstö, kasvillisuus, kalasto kehittyi tänä aikana omaksi erityiseksi lajistokseen. Ihmisasutusten tultua joen rannoille siellä kalastettiin, metsästettiin ja viljeltiin. Jokea hyödynnettiin rakentamalla myllyjä/sahoja, sitä perattiin ja muokattiin mutta se virtasi kuitenkin vapaana. Vapaa joki tuotti paljon vaelluskalaa.
Tammerkoskeen rakennettiin 1500-luvulla kruunun oma pato lohenkalastusta varten. Kruunu harjoitti lohenkalastusta omalla kalastusyksiköllä. Lohi nousi myös Tammerkoskesta lisääntymisalueille Näsijärven reitille ja lohta kalastettiin Ruoveden Murolekoskesta.
Joki tuotti vaelluskalojen poikasia, jotka vaelsivat merelle kasvamaan. Lohta, siikaa ja meritaimenta pyydettiin vuosittain satoja tonneja joki- ja merialueilta. Eikä tule unohtaa muiden kalalajien (ankerias, nahkiainen) saalismäärät. Joki oli vielä 1900-luvun alussa Etelä-Suomen parhaita vaelluskalojen lisääntymisalueita ja Suomen ravunpyynnin keskus 1900-luvun alussa.
Muutos tuli nopeasti. Teollisuutemme tarvitsi sähköä ja sitä saatiin rakentamalla vesivoimalaitoksia 1900-luvun alusta. Koskialueille (lisääntymisalueille) rakennettiin vesivoimalaitoksia, jokialue suljettiin. Joesta tuli rivi perattuja ”järvialtaita”. Niiden välissä vesivoimalaitokset jauhavat sähköä. Vaelluskalojen arvoa ei tunnustettu, saaliit romahtivat.
Lupaehtoja ei noudatettu ja sen seurauksena jokireitin vaelluskalakanta tuhottiin.
Alkuperäisissä luvissa (Äetsä, Harjavalta, Kolsi, Tammerkoski) oli kalatie tai -porras rakentamisvaatimus. Nämä lupaehdot olivat paikallisten virkamiesten tekemiä päätöksiä (Turun ja Porin sekä Hämeen läänien maaherrojen päätökset). Siellä ymmärrettiin vaelluskalakannan arvo ja merkitys paikallisväestölle. Näitä lupaehtoja ei noudatettu ja sen seurauksena jokireitin vaelluskalakanta tuhottiin.
Maa- ja metsätalousministeriö ohitti alkuperäiset lupaehdot. Ministeriössä nähtiin, että ”kalakantojen hoito Kokemäenjoessa tulee tulevaisuudessakin perustumaan istutuksiin, vaikka istutettavat kalalajit tai -kannat saattavatkin muuttua jossakin määrin nykyisestä.” Nykyisin vaelluskaloja viljellään muualla ja kasvatetut kalat tuodaan autoilla jokialueen perattuihin ”järvialtaisiin”. Tämä merkitsi katastrofia myös Kokemäenjoen biodiversiteetille, eliöstö yksipuolistui.
Tänä päivänä arvot ovat muuttuneet. Nyt on aika korjata virheet. Päästetään vaelluskalat lisääntymään luontaisesti ja vaeltamaan syönnösalueille merelle. Muutos lähtee siitä että rakennetaan kalatiet voimalaitosten ohi. Tämän muutoksen myötä saamme aivan uudenlaisia työpaikkoja mm. matkailuyrittäjille.
Pekka Vuorinen
puheenjohtaja
Kokemäenjoen reitin kunnostusyhdistys ry