Olli Lähdekorpi neljän kilometrin korkeudessa aaltolentoleirillä Tšekissä 2024.
Olli Lähdekorpi
Teiskon lentokentän polttoainejakelu vihdoin käynnistymässä – Kentän operaattorikilpailutusta valmistellaan
Kaanaassa sijaitsevan Teiskon lentokentän kimuranttiin tilanteeseen on saatu uutta tietoa.
Tällä hetkellä Tampereen kaupunki tekee niin sanottuja pohjaselvityksiä kilpailutusta varten. Aineisto saataneen kasaan ennen kesälomia.
– Meillä on alkamassa vuoropuhelu erilaisten kiinnostuneiden tahojen kanssa, kertoo Tampereen liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä.
Edellisen kilpailutuksen kymmenen vuotta sitten voitti Vauhtipuisto Oy.
Tällä hetkellä kentän toiminnasta on sopimus Vauhtipuisto ry:n kanssa vuoden 2025 loppuun saakka.
Tampereen liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä toivoo alueelle monipuolista käyttöä.
Ilana Pantzar
Kaupungin tavoite on, että laaja alue on maksimaalisessa käytössä niin ilmailullisesti kuin moottoriurheilullisesti, ja että isoja tapahtumia voidaan alueella järjestää.
Etu-Seppälän mukaan alueella voi hyvin olla yksi tai useampia toimijoita.
Osa alueen rakennuksista on peräisin 1980-luvulta ja ne vaativat kunnostamista.
– Kilpailutuksessa otetaan huomioon rakennusten korjaustarpeet alueen tulevien operoijien kanssa, Etu-Seppälä täsmentää.
Nykyisessä taloustilanteessa kaupungin investointihalukkuus lienee matalalla.
– Intressi on saada toiminta pyörimään. Jos alueen halutaan toimivan, sinne pitää paukkujakin laittaa, Etu-Seppälä lisää.
Yksi konkelo kentän tarinassa oli tämän vuoden tammikuussa, kun Tampereen vs. ympäristöpäällikkö ilmoitti Ilmailuyhdistyksen ympäristöluvan raukeavan, koska Ilmailuyhdistyksen ympäristölupa ei ole ollut käytössä yli viiteen vuoteen.
Lentotoimintaa on kuitenkin pystytty toteuttamaan Tampereen kaupungin hakemalla uudella ympäristöluvalla.
Aiempi lentämisen mahdollistava ympäristölupa oli Tampereen Ilmailuyhdistyksellä, joka ei antanut sitä kaupungille ja sitä kautta Tampereen Vauhtipuisto ry:lle.
Monen oikeuskäsittelyn jälkeen kaupunki sai uuden ympäristöluvan vuonna 2022.
– Kaikki luvat ovat nyt kunnossa ja siellä on tähänkin asti ollut toimintaa koko ajan osittain myös ympäri vuoden, sanoo Vauhtipuisto ry:n hallituksen puheenjohtaja Ahti Laakso.
Ahti Laakso Pirkkalassa Tredun lentokonekoululla.
Ahti Laakson albumi
Tankkauspisteen rakentaminen aloitettiin vuonna 2023. Polttoainejakelu käynnistynee runsaan kuukauden kuluessa.
Tämä vilkastuttanee toimintaa kentällä entisestään.
– Esimerkiksi Patria haluaa tuoda kentälle enemmän lentokoulutusta, sillä Tampere-Pirkkalan kentälle ei välttämä mahdu lentämään lisääntyvän sotilasliikennöinnin vuoksi, kertoo Laakso.
Porin ilmailuopisto on sekin ilmaissut kiinnostuksensa.
– Pirkkalassa jokainen läpilasku maksaa 61 euroa ja laskeutumismaksu on 86 euroa. Kaanaassa se on ilmaista, huomauttaa Laakso.
Kaanaan kentän lisäksi lähistöllä kenttiä on Jämijärvellä ja Vesivehmaalla.
Kentän polttoainetankit odottavat vielä lopullista käyttöönottoa.
Jyrki Liikka
Tampereen Ilmailuyhdistys on toiminut alueella yli 30 vuotta ja siellä on sen kiinteistöjä.
– Ykköstoiveemme on, että pääsisi lentämään ja polttoainejakelu saataisiin toimimaan, sanoo Tampereen Ilmailuyhdistyksen puheenjohtaja Olli Lähdekorpi.
Lähdekorpi odottaa hänkin uuden kilpailutuksen julkistusta.
– Ilmailuyhdistys ei yksin aio osallistua kilpailutukseen, mutta jos joku ryhmä löytyy, voimme olla mukana, Lähdekorpi kertoo.
Lähdekorven mielestä lentotoiminta ja moottoriurheilutoiminta pitäisi erottaa eri toimijoille.
Kentän olisi hyvä olla vahvasti kaupungin ohjauksessa.
– Pyörittäjänä voisi olla ensisijaisesti säätiö ja toissijaisesti osakeyhtiö.
Lähdekorpi toivoo, että sopimuksen pitäisi olla vähintään viisivuotinen tai mielellään ainakin kymmenen vuoden mittainen. Muuten jatkuvuutta ei voida turvata.
Muiden muassa Vauhtipuisto ry ja Tampereen Ilmailuyhdistys jäävät siis odottamaan kilpailutuksen ehtojen julkaisua.
Päätökset lentokentän pyörittäjästä saadaan mahdollisesti alkusyksystä.