Sari Ihalainen, Tuukka Salkoaho ja Tiiu Airistola kävivät läpi työpajaan osallistuneiden vastauksia.
Karoliina Laikio
Huolien määrä kymmenkertainen mahdollisuuksiin nähden – Pirhan työpaja täytti yhtenäiskoulun ruokalan paikkakuntalaisista
Terveyspalveluissa käynnissä oleva uudistus aiheuttaa huolta. Palveluita ei lopeteta kokonaan, mutta Ruoveden terveyskeskuksen muuttuminen lähiasiointipisteeksi on tuonut paikkakuntalaisille monenlaista mietittävää. Asia kävi selväksi myös Pirkanmaan hyvinvointialueen edustajille, jotka olivat mukana noin 80 ruovesiläisen kanssa yhtenäiskoululla järjestetyssä asukastyöpajassa tiistai-iltana.
Ruoveden yhtenäiskoulun ruokalaan kokoontui noin 80 henkilöä pohtimaan sitä, millaisia sosiaali- ja terveyspalveluita Ruovedellä toivotaan olevan tulevaisuudessa.
Karoliina Laikio
Ruokalan pöydille oli tuotu tilaisuutta varten kyniä ja kahdenvärisiä tarralappuja, joille osallistujat pääsivät alkujohdannon jälkeen kirjaamaan muutokseen liittyviä huolia ja mahdollisuuksia. Pirhalaiset keräsivät punaisia ja vihreitä lappuja seinälle kiinnitettäväksi, joita kertyi lopulta niin paljon, että huolilappujen määrä oli arviolta kymmenkertainen mahdollisuuksiin nähden. Niille oli kirjattu muun muassa "digihypetys on turhaa", "vastatkaa puhelimeen" ja "ei kuulla päteviä hoitajia". Mukana oli myös paljon huolta liittyen laboratorion säilymiseen, palveluiden pirstoutumiseen ja etäisyyksiin.
– Koko kokonaisuus ikään kuin mietityttää, tiivisti Pirhan integraatiojohtaja Tuukka Salkoaho.
Sitä mukaan, kun tarralapuille kertyi vastauksia, keräsivät pirhalaiset niitä esiin seinälle. Tiiu Airistola, Sari Ihalainen ja Sari Mäkinen huomasivat nopeasti, että punaisia lappuja alkoi kertyä enemmän kuin vihreitä.
Karoliina Laikio
Digiklinikka oli nostettu esiin myös mahdollisuuksien puolella. Sen todettiin olevan hyvä nuoremmalle väelle ja sellaisille asiakkaille, joilta tarvittavat laitteet sen käyttämiseen löytyvät. Digipalveluista, mutta myös liikkuvien palvelujen kokeilusta ja lähiasiointipisteen palveluista kertoi tilaisuudessa sosiaali- ja terveyskeskusjohtaja Sari Mäkinen.
– Ajatus on, että se palvelu tuodaan ennalta sovittuun pisteeseen, ihan kiinteään fyysiseen tilaan.
Sari Mäkinen kertoi tilaisuuden aluksi liikkuvien palveluiden kokeilusta ja esimerkiksi sitä, miten sote-aseman palvelut eroavat lähiaseman tai lähiasiointipisteen palveluista.
Karoliina Laikio
Mäkinen halusi korostaa sitä, että toimintamalli joustaa alueen väestön tarpeiden mukaan, vaikka sitä onkin kehitetty pilotin aikana Kurun lisäksi Luopioisissa ja Punkalaitumella. Ruovedellä on erilainen ikärakenne ja sairastavuus, minkä lisäksi melkein kaksi kertaa enemmän asukkaita kuin Kurussa.
– Sehän tietenkin vaikuttaa siihen, mitä palvelua ja kuinka paljon sitä on täällä tarjolla.
Hän halusi myös tuoda esiin, että sekä hyvinvointialue että Keiturin Sote on velvoitettu neuvottelemaan FimLabin kanssa siitä, että Ruovedellä olisi jatkossakin laboratorion näytteenottopalveluita.
Keiturin Soten toimitusjohtaja Kari Nuuttila piti hyvänä asukkaiden osallistamista.
Karoliina Laikio
Se, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita ruovesiläiset ensisijaisesti toivovat paikkakunnalla olevan myös jatkossa kerättiin ylös pöytäkunnittain, ja purettiin läpi yhdessä Salkoahon lukiessa vastauksia ääneen. Yleisesti ottaen lähiasiointipisteen palveluvalikoima koskee esimerkiksi lääkärin ja hoitajan-, mielenterveys- ja päihdetiimin-, fysioterapeutin- ja työikäisten sosiaalipalveluiden vastaanottoa. Kiireellinen hoito tarjotaan lähimmällä sote-asemalla, joka on Ruovedeltä katsottuna Virrat.
– Lähiasiointipiste tukeutuu aina läheiseen sote- tai lähiasemaan. Sillä on kotipesä, mistä myöskin henkilöstö tarvittaessa kulkee, hän jatkoi.
Keiturin Sote keräsi jonkin verran kritiikkiä tilaisuudessa. Yhdessä vastauksessa toivottiin, että Pirha tekee arvion eri palveluiden tarpeesta Ruovedellä Keiturin Soten sijaan.
Karoliina Laikio
Laboratoriopalveluiden saatavuus oli ehdottomasti yksi eniten mainituista palveluista. Sen lisäksi ääniä keräsi lääkärin vastaanotto, mutta myös hammashoito ja neuvolapalvelut.
– Ruoveden asukkaille tarvitaan palveluita, kaikille kuntalaisille. Erityisenä ryhmänä nousee erityisesti ikäihmiset, vanhukset, autottomat ja liikuntarajoitteiset, Salkoaho tiivisti.
Yhden viimeisimmistä puheenvuoroista esitti Jarmo Kapli edustaen samalla nuorten aikuisten vähemmistöä tilaisuudessa.
Karoliina Laikio
Tilaisuuden luonteeseen kuului myös loppupohdinta siitä, mikä olisi lähiasiointipisteen paras mahdollinen sijainti. Yleisön joukosta ei julkisesti noussut yhtään vaihtoehtoista paikkaa, vaan palveluita toivottiin jatkossakin olevan tarjolla nykyisen terveyskeskuksen tiloissa.
Paula Rinki halusi oman pöytäkuntansa vastauksessa tuoda esiin, että Ruovedelle tarvitaan myös neuvolan palveluita.
Karoliina Laikio
Tilaisuudessa esitettiin muutenkin vain muutamia yleisöpuheenvuoroja, sillä sen tarkoitus oli niiden sijasta keskittyä keräämään kirjallisia vastauksia, joiden perusteella työtä lähiasiointipisteen kehittämiseksi voidaan viedä eteenpäin.
Sekä kunnanjohtaja Toni Leppänen että kunnanhallituksen puheenjohtaja Marcus Hackman esittivät molemmat oman puheenvuoronsa tilaisuuden aluksi. Kunnan viesti Pirhalle oli, että kuulkaa ja kuunnelkaa ruovesiläisiä. Terveiset otti vastaan Tuukka Salkoaho.
Karoliina Laikio