Silmä silmästä ja hammas hampaasta
Kirkonkellot
Mooseksen laissa todetaan Hammurabin lakia mukaillen, että ”silmä silmästä, hammas hampaasta.” (2.Moos 21:24) Se oli tuon ajan moraalinormi. Vanhaa testamenttia kunnioittaa pyhänä kirjoituksena kristittyjen lisäksi myös juutalaiset ja muslimit. Israelista ja Gazasta tällä hetkellä tulevat uutiskuvat kertovat, mitä tämä periaate käytännössä tarkoittaa. Se on juuri sen näköistä kuin uutiskuvat näyttävät.
Jeesus Kristus kehotti vuorisaarnassa: "Teille on opetettu: Silmä silmästä, hammas hampaasta. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin”. (Matt. 5: 38-40). Ja uutiskuvat Lähi-idästä näyttävät meille sen, mihin maailma tarvitsee Kristusta.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö israelilaisilla ja palestiinalaisilla olisi oikeutta puolustaa itseään. Tai sen puoleen, etteikö ukrainalaisten pitäisi puolustaa itseään ja olemassaoloaan. Sitä toisen posken kääntäminen ei voi tarkoittaa. Mutta rauha ei silmä silmästä hammas hampaasta -periaatteella tule.
Vaikea on myös nähdä, miten Israel saisi pysyvän rauhan, minkä se ansaitsee, kansalaisilleen niin kauan kuin palestiinalaiset opettavat lapsilleen, että silmä silmästä hammas hampaasta. Mutta heidän on myös omissa toimissaan ymmärrettävä, että tällä periaatteella he eivät rauhaa rajoilleen saa.
Kristikunnan historia kertoo, että kristitytkään eivät osaa lopettaa sotia maailmasta. Silti umpikristillinen maa nimeltä Suomi tarjoaa esimerkin toisenlaisesta tiestä. Suomi valloitti jatkosodan alussa luovutetut alueet takaisin ja enemmänkin. Mutta ei tätä tehty ’silmä silmästä hammas hampaasta’–-periaatteella. Eikä hyökkäysvaiheen ajalta löydy yhtään dokumenttia, että Suomen armeijan toimintaa olisi johtanut kosto. Sen puute säästi tarpeettomilta miehistötappioilta.
Ylipäällikkömme kirjoitti päiviäkäskyssään ”sota.. on selventänyt meille maan itsenäissyyden arvon. Ja rauha – kun se kerran tulee – on mielissämme saava entistäkin korkeamman arvon”. Sodan ainoa oikea lopputulos on rauhan suurempi kunnioittaminen. Siitä Kristuskin vuorisaarnassaan puhui.