Kirkonkellot
Mooseksen laissa todetaan Hammurabin lakia mukaillen, että ”silmä silmästä, hammas hampaasta.” (2.Moos 21:24) Se oli tuon ajan moraalinormi. Vanhaa testamenttia kunnioittaa pyhänä kirjoituksena kristittyjen lisäksi myös juutalaiset ja muslimit. Israelista ja Gazasta tällä hetkellä tulevat uutiskuvat kertovat, mitä tämä periaate käytännössä tarkoittaa. Se on juuri sen näköistä kuin uutiskuvat näyttävät.
Jeesus Kristus kehotti vuorisaarnassa: "Teille on opetettu: Silmä silmästä, hammas hampaasta. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin”. (Matt. 5: 38-40). Ja uutiskuvat Lähi-idästä näyttävät meille sen, mihin maailma tarvitsee Kristusta.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö israelilaisilla ja palestiinalaisilla olisi oikeutta puolustaa itseään. Tai sen puoleen, etteikö ukrainalaisten pitäisi puolustaa itseään ja olemassaoloaan. Sitä toisen posken kääntäminen ei voi tarkoittaa. Mutta rauha ei silmä silmästä hammas hampaasta -periaatteella tule.
Vaikea on myös nähdä, miten Israel saisi pysyvän rauhan, minkä se ansaitsee, kansalaisilleen niin kauan kuin palestiinalaiset opettavat lapsilleen, että silmä silmästä hammas hampaasta. Mutta heidän on myös omissa toimissaan ymmärrettävä, että tällä periaatteella he eivät rauhaa rajoilleen saa.
Kristikunnan historia kertoo, että kristitytkään eivät osaa lopettaa sotia maailmasta. Silti umpikristillinen maa nimeltä Suomi tarjoaa esimerkin toisenlaisesta tiestä. Suomi valloitti jatkosodan alussa luovutetut alueet takaisin ja enemmänkin. Mutta ei tätä tehty ’silmä silmästä hammas hampaasta’–-periaatteella. Eikä hyökkäysvaiheen ajalta löydy yhtään dokumenttia, että Suomen armeijan toimintaa olisi johtanut kosto. Sen puute säästi tarpeettomilta miehistötappioilta.
Ylipäällikkömme kirjoitti päiviäkäskyssään ”sota.. on selventänyt meille maan itsenäissyyden arvon. Ja rauha – kun se kerran tulee – on mielissämme saava entistäkin korkeamman arvon”. Sodan ainoa oikea lopputulos on rauhan suurempi kunnioittaminen. Siitä Kristuskin vuorisaarnassaan puhui.
Tulevan sunnuntain evankeliumissa (Joh. 14:1–7) niin Jeesus kuin apostoli Tuomas puhuvat tiestä. Tuomas kysyy: ”Kuinka voisimme tuntea tien?” Perustavaa laatua oleva kysymys, johon me itse kukin etsimme vastausta. Elämme jatkuvassa muutoksessa, maailma ehtii muuttua näiden rivien kirjoittamisen ja julkaisemisen välissä. Samalla kokoonnumme viikoittain kotikirkkoon hiljentymään ikuisen sanan äärellä. Onko tie jo itsessään vastaus?
Tulevan sunnuntain evankeliumissa (Joh. 14:1–7) niin Jeesus kuin apostoli Tuomas puhuvat tiestä. Tuomas kysyy: ”Kuinka voisimme tuntea tien?” Perustavaa laatua oleva kysymys, johon me itse kukin etsimme vastausta. Elämme jatkuvassa muutoksessa, maailma ehtii muuttua näiden rivien kirjoittamisen ja julkaisemisen välissä. Samalla kokoonnumme viikoittain kotikirkkoon hiljentymään ikuisen sanan äärellä. Onko tie jo itsessään vastaus?
Eletään pääsiäisen jälkeistä ensimmäistä sunnuntaita. Päivää, joka otsikon mukaan on niin kuin vastasyntyneet tai valkoisten vaatteiden sunnuntai. Tämä kaikki viittaa kasteeseen elää uutena ihmisenä.
Eletään pääsiäisen jälkeistä ensimmäistä sunnuntaita. Päivää, joka otsikon mukaan on niin kuin vastasyntyneet tai valkoisten vaatteiden sunnuntai. Tämä kaikki viittaa kasteeseen elää uutena ihmisenä.
Viime lauantaina 27. huhtikuuta vietimme kansallista veteraanipäivää. Tätä päivää kanssamme maassamme juhlii enää hyvin pieni joukko veteraaneja.
Viime lauantaina 27. huhtikuuta vietimme kansallista veteraanipäivää. Tätä päivää kanssamme maassamme juhlii enää hyvin pieni joukko veteraaneja.
Tuhannet turistit eri puolilta maailmaa kokoontuvat joka pääsiäisaamu Puutarhahaudalle ylistämään Jumalaa Jeesuksen ylösnousemuksen ihmeestä. Eri kielet sekoittuvat yhteiseksi ylistys kuoroksi. Aamun kosteudessa lintukuoro yhtyy ylistykseen. Sinisellä taivaalla aurinko helottaa kirkkaana. Siellä me pienet ihmiset olemme maailman suurimman ihmeen äärellä. Edessämme on tyhjä hauta.
Tuhannet turistit eri puolilta maailmaa kokoontuvat joka pääsiäisaamu Puutarhahaudalle ylistämään Jumalaa Jeesuksen ylösnousemuksen ihmeestä. Eri kielet sekoittuvat yhteiseksi ylistys kuoroksi. Aamun kosteudessa lintukuoro yhtyy ylistykseen. Sinisellä taivaalla aurinko helottaa kirkkaana. Siellä me pienet ihmiset olemme maailman suurimman ihmeen äärellä. Edessämme on tyhjä hauta.
Yhteisvastuukeräys käynnistyi Ruovedellä sunnuntaina Aatoksen messussa ja Yhteisvastuukonserttissa.
Yhteisvastuukeräys käynnistyi Ruovedellä sunnuntaina Aatoksen messussa ja Yhteisvastuukonserttissa.
Kaverilla on alkoholiongelma. Hän on hyvä tyyppi, ongelmastaan huolimatta. Viina vaan maittaa liikaa. Tulee kaikenlaista harmia, ihmissuhteet muuttuvat. Moni hanke ajautuu umpikujaan. Avoimuuden tilalle tulee varovaisuus. Asioista kyllä puhutaan, mutta ongelmasta vaietaan. Sitä kierretään kuin se kissa sitä kuuluisaa kuumaa puuroa.
Kaverilla on alkoholiongelma. Hän on hyvä tyyppi, ongelmastaan huolimatta. Viina vaan maittaa liikaa. Tulee kaikenlaista harmia, ihmissuhteet muuttuvat. Moni hanke ajautuu umpikujaan. Avoimuuden tilalle tulee varovaisuus. Asioista kyllä puhutaan, mutta ongelmasta vaietaan. Sitä kierretään kuin se kissa sitä kuuluisaa kuumaa puuroa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste