Anu Kuivasmäki
Anu Kuivasmäki
Kirkonkellot
Joulun ilosanoma, enkelin ilmoitus Vapahtajan syntymästä, on ytimeltään megayllätys. Yllätys, jota kukaan ihminen ei voi saada aikaan. Tahtoisin kysyä: Miten Jumala yllättää sinut tänä jouluna? Emme tiedä sitä etukäteen, sen enempää omalla kuin toisen kohdalla.
Olisi järjelle sopivaa uskoa Jumalaan, joka on etäinen, saavuttamaton ja tavoittamaton. Yhtä järjelle käypää olisi uskoa, että joulun sanoma on kaunis satu, johon voi hetkeksi mielensä rauhoittaa.
Kristittyinä uskomme, että meidän Jumalamme on läsnä oleva Jumala, joka tuli ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus kulki köyhän ihmisen elämänmatkan Betlehemin seimeltä Golgatan ristille. Näin joulun ilosanoma tulee todeksi arjessa, sen pettymysten ja epäonnistumisten keskellä. Ensimmäiset ilosanoman kuulijat olivat yötyössä olevia paimenia. He kutsuvat meitä seimen äärelle: ”Nyt Betlehemiin!”
Jouluna rukoilemme rauhaa kaikkialle maailmaan. Se on aina mitä ajankohtaisin aihe. Muistamme Ukrainan kansaa ja kaikkia sodan keskellä eläviä eri puolilla maailmaa. Yhteinen rukouksemme on, että aseet lopulta vaikenisivat ja joulurauha koittaisi kaikille kansoille. Kristityn tehtävä maailmassa on hyvin selkeä. Jeesus sanoo vuorisaarnassa: ”Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen” (Matt. 5:9). Meidät jokainen on kutsuttu rakentamaan rauhaa, silloin meillä on rauha Jumalan kanssa ja lähimmäisten kesken. Apostoli Paavalin sanoin: ”Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa” (Fil. 4:7).
Kristillisessä uskossa taivas ja maa kohtaavat. Kerro se hänelle, joka kaipaa lohtua ja valoa elämäänsä. Kerro, että häntä rakastetaan. Kerro, että joulun sanoma on juuri häntä varten valmiina, odottamassa. Enkelten laulun ikuisin sanoin ja sävelin: ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.”
Tulevan sunnuntain evankeliumissa (Joh. 14:1–7) niin Jeesus kuin apostoli Tuomas puhuvat tiestä. Tuomas kysyy: ”Kuinka voisimme tuntea tien?” Perustavaa laatua oleva kysymys, johon me itse kukin etsimme vastausta. Elämme jatkuvassa muutoksessa, maailma ehtii muuttua näiden rivien kirjoittamisen ja julkaisemisen välissä. Samalla kokoonnumme viikoittain kotikirkkoon hiljentymään ikuisen sanan äärellä. Onko tie jo itsessään vastaus?
Tulevan sunnuntain evankeliumissa (Joh. 14:1–7) niin Jeesus kuin apostoli Tuomas puhuvat tiestä. Tuomas kysyy: ”Kuinka voisimme tuntea tien?” Perustavaa laatua oleva kysymys, johon me itse kukin etsimme vastausta. Elämme jatkuvassa muutoksessa, maailma ehtii muuttua näiden rivien kirjoittamisen ja julkaisemisen välissä. Samalla kokoonnumme viikoittain kotikirkkoon hiljentymään ikuisen sanan äärellä. Onko tie jo itsessään vastaus?
Eletään pääsiäisen jälkeistä ensimmäistä sunnuntaita. Päivää, joka otsikon mukaan on niin kuin vastasyntyneet tai valkoisten vaatteiden sunnuntai. Tämä kaikki viittaa kasteeseen elää uutena ihmisenä.
Eletään pääsiäisen jälkeistä ensimmäistä sunnuntaita. Päivää, joka otsikon mukaan on niin kuin vastasyntyneet tai valkoisten vaatteiden sunnuntai. Tämä kaikki viittaa kasteeseen elää uutena ihmisenä.
Viime lauantaina 27. huhtikuuta vietimme kansallista veteraanipäivää. Tätä päivää kanssamme maassamme juhlii enää hyvin pieni joukko veteraaneja.
Viime lauantaina 27. huhtikuuta vietimme kansallista veteraanipäivää. Tätä päivää kanssamme maassamme juhlii enää hyvin pieni joukko veteraaneja.
Tuhannet turistit eri puolilta maailmaa kokoontuvat joka pääsiäisaamu Puutarhahaudalle ylistämään Jumalaa Jeesuksen ylösnousemuksen ihmeestä. Eri kielet sekoittuvat yhteiseksi ylistys kuoroksi. Aamun kosteudessa lintukuoro yhtyy ylistykseen. Sinisellä taivaalla aurinko helottaa kirkkaana. Siellä me pienet ihmiset olemme maailman suurimman ihmeen äärellä. Edessämme on tyhjä hauta.
Tuhannet turistit eri puolilta maailmaa kokoontuvat joka pääsiäisaamu Puutarhahaudalle ylistämään Jumalaa Jeesuksen ylösnousemuksen ihmeestä. Eri kielet sekoittuvat yhteiseksi ylistys kuoroksi. Aamun kosteudessa lintukuoro yhtyy ylistykseen. Sinisellä taivaalla aurinko helottaa kirkkaana. Siellä me pienet ihmiset olemme maailman suurimman ihmeen äärellä. Edessämme on tyhjä hauta.
Mooseksen laissa todetaan Hammurabin lakia mukaillen, että ”silmä silmästä, hammas hampaasta.” (2.Moos 21:24) Se oli tuon ajan moraalinormi. Vanhaa testamenttia kunnioittaa pyhänä kirjoituksena kristittyjen lisäksi myös juutalaiset ja muslimit. Israelista ja Gazasta tällä hetkellä tulevat uutiskuvat kertovat, mitä tämä periaate käytännössä tarkoittaa. Se on juuri sen näköistä kuin uutiskuvat näyttävät.
Mooseksen laissa todetaan Hammurabin lakia mukaillen, että ”silmä silmästä, hammas hampaasta.” (2.Moos 21:24) Se oli tuon ajan moraalinormi. Vanhaa testamenttia kunnioittaa pyhänä kirjoituksena kristittyjen lisäksi myös juutalaiset ja muslimit. Israelista ja Gazasta tällä hetkellä tulevat uutiskuvat kertovat, mitä tämä periaate käytännössä tarkoittaa. Se on juuri sen näköistä kuin uutiskuvat näyttävät.
Yhteisvastuukeräys käynnistyi Ruovedellä sunnuntaina Aatoksen messussa ja Yhteisvastuukonserttissa.
Yhteisvastuukeräys käynnistyi Ruovedellä sunnuntaina Aatoksen messussa ja Yhteisvastuukonserttissa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste