Pääsiäisenajan lääkäripäivystys on Virtain terveyskeskuksessa.
Terhi Kääriäinen
Hoitoonpääsyn pienet prosentit Keiturin Sotella verrattuna muihin pirkanmaalaisiin terveyskeskuksiin hämmentävät – kyse on tiedonsiirron ongelmista
Aamulehti uutisoi tiistaina 10. maaliskuuta hoitoonpääsystä terveydenhoidossa yksityisellä ja julkisella puolella. Jutun yhteydessä julkaistiin THL:n tilastolukuja Pirkanmaan terveyskeskuksissa tammikuussa 2023. Taulukkoon on koottu perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn 14 vuorokauden enimmäisajan toteutuminen eri hoitopaikoissa ja hoitoonpääsykäynnit prosentteina.
Tilaston mukaan hyviä, yli 90 % lukemia saavat muun muassa Mouhijärvi, Juupajoki, Ylöjärvi, Hervanta, Lielahti ja Hatanpää.
Huomiota herätti, että 52 listatun terveyskeskuksen ja terveysaseman hännänhuippuna olivat Ruoveden ja Virtain terveyskeskuksen poliklinikat. Molempien kohdalla hoitoonpääsy 0–14 vuorokauden sisällä on vain 38 prosenttia.
Keiturin Soten toimitusjohtaja Kari Nuuttila kertoo, että tilasto ei pidä paikkansa. Hän on pyytänyt Aamulehdeltä asiaan oikaisua.
– Totuus on toisenlainen. Virroilla ja Ruovedellä hoitoon pääsee melkeinpä heti, tuntien viiveellä. Takaisinsoitotkin toimivat.
Nuuttila ottaa esimerkiksi marraskuun 2023 THL:n tilastossa. Hoitoonpääsy 1–7 vuorokauden aikana oli 89 prosenttia ja 8–14 vuorokauden aikana 5 prosenttia. Kahden viikon sisään hoitoon pääsi siis 94 prosenttia asiakkaista.
Totuus on toisenlainen. Virroilla ja Ruovedellä hoitoon pääsee melkeinpä heti, tuntien viiveellä.
Avopalveluiden toimialuejohtaja Sari Mäkinen Pirkanmaan hyvinvointialueelta kertoo, että syy tilaston vääriin numeroihin on tietojen kirjaamisen ongelmissa ja niiden siirtymisessä järjestelmästä toiseen.
– Ongelma on nimenomaan Virrat-Ruovesi-tietojen siirtymisestä siellä käytössä olevasta Lifecare-tietojärjestelmästä THL:n Avohilmoon. Vain Pirha Pegasoksessa (käytössä suuressa osassa hyvinvointialueen toimipisteitä) on mahdollista kirjata potilaiden yhteydenotot ja hoidon tarpeen arvioinnin tulos uuden hoitotakuun lain edellyttämällä tavalla. Tällöin joukosta erottuvat nimenomaan ne potilaat, joiden lain mukaan kuuluisi saada hoito 14 vuorokaudessa. Tämä on harmillista, sillä noin 30 prosenttia sosiaali- ja terveysasemista ei pysty kirjaamaan asioita kunnolla. Virrat ja Ruovesi kuuluvat tähän joukkoon.
Syyt kirjaamisen ongelmiin voivat johtua joko siitä, että tieto ei järjestelmästä välity THL:lle jostain syystä tai siitä, että henkilöstö kirjaa asiat potilasjärjestelmiin eri tavalla kuin tietojärjestelmätoimittaja ohjeistaa.
– Erityisesti Keiturin Soten käyttämässä potilastietojärjestelmässä on mahdollista kirjata asia näin ja silloin tieto ei siirry oikein. Asia on meillä selvittelyssä, kertoo Sari Mäkinen.
Loogisin selitys nyt on se, että ohjelmiston taustoissa on jokin ”bugi”
Järjestelmän virhettä epäilee myös Kari Nuuttila. Hän kertoo, että joulukuussa Pirha vaihtoi Keiturin Soten Lifecare-tietojärjestelmän uuteen päivitettyyn versioon.
– Kun katsoo joulukuun ja tammikuun THL-tilastoa, on tapahtunut suuri muutos, eli luvut ovat pudonneet monttuun. Kuitenkin meillä on sama määrä lääkäreistä, he ovat paikalla saman määrän ja hoitajat ovat samoja. Ei siis voi olettaa, että hoitajat ovat alkaneet yhteistuumin kirjaamaan väärin joulukuussa vastoin ohjeita, tähdentää Nuuttila.
Hän kertoo, että tietosuojavastaava Kirsi Mäkinen on yrittänyt asiaa selvittää aikaisemmin, mutta ei ole onnistunut.
– Eilen hän teki ”tiketin” Tieto Oyj:lle asiasta. Tieto Oyj on Lifecare-tietojärjestelmän toimittaja. Loogisin selitys nyt on se, että ohjelmiston taustoissa on jokin ”bugi”. Suuri toimittaja Tieto Oyj arvaukseni mukaan vastaa viikkojen kuluessa, ei siis heti. Siihen saakka meillä Keiturin Sotessa ei ole keinoa saada Aamulehdenkin kaipaamaa oikeaa tietoa. Oikea tieto lienee lähellä marraskuun 2023 lukua, sanoo Nuuttila.