Jussi Pohjonen Liikenneturvallisuusviestinnän johtava asiantuntija Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Jussi Pohjonen Liikenneturvallisuusviestinnän johtava asiantuntija Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Teemakolumni
Myönnän. Olen itsekin sitä saapumiserää, joka tämän tästä miettii maailman menoa ja vertailee sitä siihen, kuinka paljon paremmin asiat ennen olivat. Ja toden totta, kesäthän olivat ennen lämpöisempiä, uutisetkin tuntuivat uskottavammilta, kun niitä luki Arvi Lind. Eurotkin tuppaavat kääntymään edelleen markoiksi…
Mutta, jos mietimme liikenneturvallisuutta ja sen kehitystä, ei todellakaan kannata haikailla menneitä. 70-luvun alun maanteillämme kuoli vuosittain lähes 1 200 ihmistä. Muutos nykyiseen, hieman yli kahteensataan kuolleeseen on merkittävä. Etenkin, kun sen suhteuttaa samaan aikaan tapahtuneeseen ajoneuvokannan ja liikennesuoritteen kasvuun.
Miksi kehitys on sitten ollut näin hyvä? Syitä on monia: Liikenneympäristömme on kehittynyt; leveämmät väylät, selkeämmät risteykset, taajamia kiertävät ohitustiet. Paikallisesti jokainen voi miettiä miltä kylänraittimme näyttäisi, jos edelleen koko ”kuuskutosen” liikenne kulkisi sen läpi.
Ajoneuvotekniikan kehitys on ollut huimaa. Siinä tapahtuneen muutoksen huomaa jo omalta kohdaltakin. Kuplavolkkarilla, jolla aloitin oman autoilutaipaleeni lintsin ja alakylän välistä pasista kiertämällä, sisälsi monta edistyksellistä ominaisuutta, muun muassa lukkitumattomat jarrut. Vaikka kuinka polki poljinta, eivät koskaan kaikki pyörät menneet lukkoon.
Myös start&stop toiminto löytyi moottorista, risteyksissä erityisesti stop -puoli korostui, startin kanssa olikin jo sitten vähän niin ja näin. Kuitenkaan, vaikka kuplaani edelleen muistelen hyvällä, eivät sen ominaisuudet ja turvatekniikka olleet lähelläkään nykyautoa.
Hyvästä kehityksestä huolimatta liikennekuolemia ja -loukkaantumisia tapahtuu edelleen aivan liikaa.
Onnistuneiden toimenpiteiden listaa voisi jatkaa vielä vaikkapa liikennesääntöjen kehittymisellä. Promillerajat, nopeusrajoitukset tai talvirengaspakko kuulostavat nykyään itsestäänselvyyksiltä, mutta sääntöinä ne eivät ole kovinkaan vanhoja.
Onko syytä olla tyytyväinen? No ei. Hyvästä kehityksestä huolimatta liikennekuolemia ja -loukkaantumisia tapahtuu edelleen aivan liikaa. Pelkästään 2000-luvulla yli 5 000 suomalaista on menettänyt henkensä liikenteessä. Samalle paikalle sattuneena tämä tarkoittaisi, että kaikki ruovesiläiset ja vielä osa virtolaisiakin olisi menehtynyt liikenneonnettomuuksissa.
Liikenneonnettomuuksien taustalta löytyy, yhä edelleen, samoja ongelmia kuin vuosikymmenet aikaisemminkin. Rattijuopumusta, tarpeetonta riskinottoa, turvalaitteiden käytön laiminlyöntiä. Nämä ikävät asiat voi onneksi kääntää myös positiiviseksi: jokainen voi tehdä liikenteestä turvallisempaa toimimalla oikein.
Nykyaikaisella autolla, rajoitusten mukaan, selvin päin ja turvavyötä käyttäen ajavalla on häviävän pieni riski kuolla tai loukkaantua liikenteessä.
Liikenneturvallisuuteen voi jokainen vaikuttaa!
Kolmisenkymmentä vuotta sitten Helsinkiin muutettuani ymmärsin nopeasti, kuinka asioilla saattaa olla hyvinkin eri merkityksiä. Esimerkiksi helsinkiläiselle lintsi ei suinkaan tarkoittanut paikallisen matkahuollon baaria, vaan Linnanmäen huvipuistoa.
Kolmisenkymmentä vuotta sitten Helsinkiin muutettuani ymmärsin nopeasti, kuinka asioilla saattaa olla hyvinkin eri merkityksiä. Esimerkiksi helsinkiläiselle lintsi ei suinkaan tarkoittanut paikallisen matkahuollon baaria, vaan Linnanmäen huvipuistoa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Vuoden noidan syytelista on pitkä.
Terhi Kääriäinen
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste