Jyrki Liikka
Noidan kolumni: Kuuntele, keskustele, yritä ymmärtää
Kirjaston jännityslukupiirin heinäkuun kirja oli Jenna Kostetin kirjoittama Punainen noita, kertomus 1600-luvun alun naisesta, parantajasta ja noidaksi tuomitusta oman tiensä kulkijasta. Valpuri oli joutunut muuttamaan ensin Kuurinmaalle, myöhemmin Tukholmaan ja lopulta takaisin kotiin Ala-Satakuntaan.
Äiti ja isoisä opettivat Valpurille yrttien ja muiden luonnonkasvien parantavat voimat, mutta myös hyödylliset loitsut. Paras taikakalu oli latinankielinen Raamattu. Valpurista kehittyi oivallinen karjan ja ihmisten parantaja, jonka oudot taidot ja kasvava maine alkoivat pelottaa kirkon ja valtiovallan edustajia. Pitihän sellaisen ihmisen olla noita, joka pystyi parantamaan metsän kasveista keittämillään liemillä naapurin hevosen tai emännän paremmin kuin suonta iskevä parturi tai kylvettäjä. Raamattunsa vuoksi Valpuria epäiltiin kielletyn paavinuskon kannattajaksi, mikä ei siihen aikaan parantanut asiaa.
Aikoinaan oikeasti eläneen Valpurin tarina kertoo ihmisten tietämättömyydestä, ahdasmielisyydestä ja peloista, jotka johtavat vihaan ja syyttömän hyväntekijän tuomitsemiseen ja teloittamiseen. Samanlaisia hyvää tarkoittavia parantajia vainottiin silloin 1600-luvulla ympäri Eurooppaa, niin sivistyneessä Tukholmassa kuin Itämaan takamailla. Vahvan aatteen palon lisäksi osansa lienee ollut poliittisen ja taloudellisen vallan tavoittelulla. Ikävä naapuri oli helppo saattaa epäilyksen alaiseksi, jos hän sattui osaamaan jotain, mitä muut eivät ymmärtäneet.
Mitenkä on meidän tämän ajan ihmisten ymmärryksen ja avarakatseisuuden laita ?
Nykyisin emme sentään tuomitse toisenlaisia ihmisiä roviolle, niin kuin Antti Lieroisen aikaan. Mutta eristäminen ja kaikenlainen syrjintä luontuvat meiltä liiankin hyvin. Nyt kammoksunnan kohteita ovat esimerkiksi muualta muuttaneet, itselleen ja perheelleen uutta parempaa elämää hakevat kaukomaiden kansalaiset, jotka ovat monien mielestä outoja, ilman muuta pelottavia, lienevätkö peräti noitien sukua… Tai oman itsensä kanssa kipuilevat nuoret, jotka etsivät tietään perinteiden ja muuttuvan maailman ristipaineissa. Liian oudot tyypit on kovin helppo eristää porukasta.
Katso ihmistä, tutustu häneen. Tuttua ei tarvitse enää pelätä eikä vihata.
Olen matkustellut työssäni ja muutenkin sen verran paljon, että olen nähnyt, miten samanlaisia ihmiset ovat maasta, kielestä tai kulttuurista riippumatta. Suuri osa ihmisistä on onneksi toisensa hyväksyviä, yhdessä ymmärtäväisesti toimivia. Mutta tiedotusvälineet ja kirjat kertovat jatkuvasti myös toisenlaisista ihmisistä, joista pahimpia ovat omia kansalaisiaan ja ihmisyyttä halveksivat poliittiset johtajat, yksisilmäiset kansankiihottajat ja terroristit, joita pakoon monet Suomeenkin tulleet muukalaiset ovat joutuneet lähtemään. Karjalan evakkojen lapsena olen sitä mieltä, että meidän suomalaisten pitää auttaa näitä kotinsa menettäneitä uuden elämän alkuun samaan tapaan kuin omia vanhempiani ja isovanhempiani autettiin vuosikymmeniä sitten.
Ensimmäinen apu olisi se, että toiselle ihmiselle annettaisiin edes mahdollisuus nousta ja menestyä keskuudessamme. Katso ihmistä, tutustu häneen. Tuttua ei tarvitse enää pelätä eikä vihata. Ja uskon, että sama toimii myös toisin päin.
Isäni oli pitkään kunnalliselämässä. Hän sanoi, että kaikilla ihmisillä on oikeus omaan mielipiteeseen ja kaikilla on oikeus tulla kuulluksi. Mutta kaikkien kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä. Nämä periaatteet toimivat mielestäni tänäänkin. Eräs myyntitaidon kouluttaja sanoi aikoinaan, että Jumala antoi ihmiselle kaksi korvaa ja yhden suun, jotta niitä käytettäisiin samassa suhteessa. Tämä on mielestäni hyvä ja halpa resepti myös poliittisten kärhämien ratkaisemiseksi. Kuuntele, kuule, yritä ymmärtää – ja puhu vasta sitten. Yritetään ymmärtää toisiamme.
Arto Kovasin
Ruoveden Vuoden Noita 2025