Rautatieläisten kaveriporukan railakasta elämää.
Olli Jokinen
Viikon vinha
Pienoisrautateiden harrastaja pyrkii lopputulokseen, jossa on elämän maku – Kekseliäisyyttäkin vaaditaan: "Tomusokeri tarttuu ja kokaiini on liian kallista, niin valitsin perunajauhoa"
Pienoisrautatiet tulivat Olli Jokisen elämään ensin vaivihkaa, sitten isolla rysäyksellä.
Ensimmäisen pienoisrautatiensä hän sai jo 10-vuotiaana. Nyt hänellä on työhuoneellaan saksalaisessa 1950-luvun pikkukaupungissa puksuttava dioraama.
Kun 2,4 metriä pitkä ja 1,3 metriä leveä maisema herää eloon valoineen ja junineen, siinä riittää katsottavaa. Pikkukaupunkilaiset puuhaavat omissa riennoissaan: uutta tiiliseinää pystyttämässä, ostosreissulla, sahatavaraa lastaamassa.
Harrastus lähti alkuun, kun hän myi parikymmentä vuotta sitten muutaman vanhan leluauton keräilijälle ja hankki rahoilla veturin.
– Ajattelin laittaa sen hyllyn reunalle ihan vain ihailtavaksi, mutta ei se siihen jäänyt. Mä rupesin heti jatkamaan hommaa. Sitten jouduin muuttamaan, eikä isolle levylle ollut paikkaa.
Aktiivinen rakennustyö alkoi 2019.
– Olin kuitenkin koko väliajan rakentanut taloja ja pannut pahvilaatikoihin säilöön, suunnitellut ratakaavioita ja miettinyt kaikkea.
Jokinen halusi tehdä 1950-luvun lapsena juuri tuolle ajanjaksolle sijoittuvan pienoisrautatien. Saksalaiseen hän päätyi, koska rakennussarjoja ja liikkuvaa kalustoa on saatavilla sieltä helpoiten.
Kiskot, liikkuvan kaluston ja ihmiset hän ostaa valmiina, talot kokoaa rakennussarjoista ja kaiken muun tekee käsityönä. Kaikkiaan rahaa on mennyt arviolta 5 000 euroa.
Kohtaaminen juna-asemalla.
Olli Jokinen
Valot syttyvät yöhön.
Olli Jokinen
Rakentajalta vaaditaan monenlaisia taitoja liittyen sähköihin, metalli- ja puusepäntöihin sekä askarteluun.
Lisäksi tarvitaan kekseliäisyyttä. Kun Jokinen mietti, miten saa lunta talvimaisemaan, esillä oli muutama vaihtoehto:
– Tomusokeri tarttuu ja kokaiini on liian kallista, niin valitsin perunajauhoa, Jokinen nauraa.
– Eikä saa olla hermoja. Lyhytpinnaisuus on pahinta, mitä voi olla, sillä voi pilata aika paljon.
Pienoisrautatien tekniikkaa: asetinlaitteen osa.
Olli Jokinen
Pienoisrautatien rakentamisesta kiinnostunutta Jokinen neuvoo valitsemaan ensiksi ajanjakson, johon haluaa keskittyä.
Jos haluaa loputtoman työmaan, voi tehdä Suomi-radan: kaikki täytyy rakentaa alusta alkaen aivan itse, sillä osia on vain vähän saatavana valmiina.
Jokiselle tärkeää on luontevuus ja epäkliinisyys, elämän maku. Hän miettii, minne kukin henkilö menee ja mitä tekee.
– Olen pyrkinyt siihen, että aina kun teen jotakin, mun täytyy tietää, miten se liittyy tuohon yhteiskuntaan.
Olli Jokinen viimeisteli kirjansa pienoisrautatiestä Vinhan taiteilijaresidenssissä kuvassa näkyvän luonnoksen perusteella.
Terhi Kääriäinen
Säulendorf-Felsenwandin pikkukaupunki.
Olli Jokinen
Viime vuoden alussa pienoisrautatie oli siinä mallissa, että Jokinen esitteli sitä kavereilleen.
– Yksi kaveri sanoi, että kirjoitapa tarinat muistiin. Mä rupesin tekemään sitä. Kirjoitin viime vuonna joka viikko yhden tarinan, kertoo Vinhan taiteilijaresidenssiin viikoksi asettunut Jokinen.
Hän tuli Ruovedelle pienoisrautatiehensä liittyvien 50 tarinan ja valokuvan kanssa. Viikon loppupuolella käsillä on lähes painovalmis kirja.
Tarinat avaavat sekä teknisiä seikkoja rautatiestä että hersyttelevät kuvitteellisen Säulendorf-Felsenwandin pikkukaupungin ihmisten elämää. Pienoismalli ja tarinat liittyvät saumattomasti toisiinsa.
– Kaikki, mitä siellä näkee, tuntuu luontevalta, koska se olisi voinut olla olemassa. Tämä on todenmukainen, mutta ei totta. Olen huolellisesti tarkistanut, että Googlella ei takuulla löydy tämän nimisiä paikkakuntia.
Junista kerrotut tekniset tiedot pitävät paikkansa, samoin arkkitehtuuri.
Tarinan edetessä seurataan muutamia henkilöitä tarkemmin. On konduktöörineiti Martiniuk, naisen keskuudessa hyvin suosittu iloluontoinen kaasuinsinööri Flüchtig, ison nummen myynnillä rikastuva herra Heidemann.
Ideat Jokinen on ammentanut elokuvista tai kirjoista, kavereistaan, maailman tapahtumista, itsestäänkin.
Olli Jokisen ystävä Antti Vinha on päässyt aiheeksi pyöräliikkeeseen.
Olli Jokinen
Sahatavaraa lastaamassa.
Olli Jokinen
Uuden ravintolan rakennustyömaa.
Olli Jokinen
Kirja 50 tarinaa Säulendorf-Felsenwandista julkaistaan omakustanteena, jota painetaan verkkokaupasta tulevien tilauksien myötä.
Olli Jokinen sanoo kirjoittaneensa omaksi ilokseen ja jättää lopputarinan nivomat tutut henkilöt pian hyvillä mielin.
– Täällä on ollut niin mukavaa, että mun pitää keksiä ensi talveksi uusi kirjanaihe, kun tänne ei pääse ilman projektia, naurahtaa helsinkiläinen arkkitehti Jokinen.