Vinhaa menoa Ruovedellä?
Yleisöltä
Kritisoin Ruoveden kunnan ja Vinhan kirjakaupan tekemää “markkinointisopimusta”. Oikea markkinointi on suunnitelmallista. Asetetaan tavoitteet, päätetään keinot niiden saavuttamiseksi ja mittarit, joilla selvitetään, toteutuivatko tavoitteet.
Nyt on lueteltu kaikki mahdolliset lehdykät ja netti, jotta vaikuttaisi tulevan vastinetta 20 000 eurolle verorahoja vuodessa. Peräti kolme vuotta peräkkäin. Seuranta on “mahdollisimman kattava selvitys mm. kävijämääristä”.
Kuulostaa seteleiden heittelyltä ilmaan. Ja toivotaan, että edes muutama seteli palaisi tuulen mukana takaisin. Mutta eihän se ole hullu, joka pyytää vaan se, joka maksaa.
Markkinointi on välttämätön osa Vinhan liiketoimintaa. Ellei yrityksen mainonnassa mainittaisi Ruovettä, Vinhan maksavat asiakkaat eivät edes osaisi paikalle. Kunta ei saa tällä panostuksella mitään lisää siihen markkinointiin, mitä Vinha muutenkin tekisi. Sanonta toteaa, että päivän lehti on huomisen kalankääre. On edelleenkin. Netin tiedot katoavat heti tapahtumien jälkeen mustaan aukkoon. Ihmisen muisti on lyhyt.
Tuntuu osittain olevan vallalla käsitys, että Vinhan yrittäjät tulivat tänne Ruovettä mainostaakseen. Ei, he tulivat tekemään kannattavaa liiketoimintaa. Ei pidä pysyvästi häikäistyä parrasvalojen hetkellisessä loisteessa.
Sopimuksesta paistaa kova halu puolustella sen solmimista. Sellainen saa aina varuilleen. Kun oikein kovasti hoetaan, että asia ei ole sitä, miltä se näyttää, asia suurella todennäköisyydellä on juuri sitä. Tässä tapauksessa avustusta.
Sopimuksesta paistaa kova halu puolustella sen solmimista. Sellainen saa aina varuilleen.
Kunta maksaa Baja-majat Vinhan tapahtumiin! Noitakäräjät saa avustusta, mutta on voittoa tavoittelematon yhdistys. Vinha on liikeyritys, jonka liiketoiminnasta tapahtumat ovat suuri osa. Eli kunta maksaa verovaroista yritystoiminnan varsinaisia kuluja! Hämmästys on suuri, kun Mikko Vartiainen juuri paneelissa kehui, kuinka hyvin Vinhalla on mennyt marras-maaliskuun välisenä aikana. Luulisi rahan riittävän omien kulujen maksamiseen. Terve yritys maksaa laskunsa säntillisesti ajallaan. Ja toivottavasti iloisesti veroja kotikunnalleen. Yritysten tavoite on tulla toimeen omillaan. Riskejä pitää ottaa.
Olisi kannattanut tehdä Anita Viljanmaan ehdotuksen mukaan vuoden kestävä päätös 10 000 eurolla ja kunnon selvitys.
Tiedämme, kuinka kireitä aikoja elämme. Siksikin pidän holtittomana tällaista kunnan verovarojen käyttöä yhdelle yritykselle näin heppoisin perustein.
On Musiikkia Ruovesi, Noitakäräjät ja lukuisia muita tapahtumia uusien lisäksi. Ruovedellä on runsaasti hienoja yrityksiä, pienempiä ja suurempia. Niissä työskennellään päivittäin ahkerasti. Heitä ei pidä unohtaa, koska myös he tekevät Ruovettä näkyväksi koko ajan. Toivon menestystä kaikille Ruoveden yrityksille.Tasapuolisesti.
Kristiina Kyyrö
ekonomi
paljasjalkainen helsinkiläinen,
joka on viihtynyt Ruovedellä jo 30 vuotta